Kategorien: BalletDenne kategori indeholder 62 bøger.
Ballet er ikke bare ballet. Ballet kommer af fransk (ballet) af italiensk (balletto) der betyder dans. Ballet var oprindelig hofkunst fra Italien, som blev importeret af franske konger og adelsmænd i renæssancen, Ballet foldede sig sådan ud i Frankrig, at ballettens sprog blev fransk. Hofballet blev højeste mode overalt i Europa, og højdepunktet i Frankrig blev nået under Ludvig den 13. og Ludvig den 14, der begge var ivrige balletdansere.
Balletten udviklede sig og blev til en kunstart, først med professionelle mandlige dansere, senere ballerinaer. Efterhånden bevæge balletten sig fra hoffets balsale til teaterets scene. Omkring 1650 blev "De fem positioner" der danner grundlaget for den klassiske ballets teknik fastlagt.
Ludvig den 14, der som bekendt selv var en ivrig balletdanser, oprettede i 1661 L'Académie royale de danse. Skolen fik dog ingen nogen stor betydning, men det fik derimod det i 1869 oprettede L'Acadèmie royale de musique, som udviklede sig til Pariseroperaen. Andre lande kopierede Frankrig, som Frankrig i sin tid havde kopierede Italien. I Sverige fik de en blomstrede hofballet og legeledes i Danmark under Kong Frederik den 3.
Først i 1700-tallet blev ballet en selvstændig kunstart. Teaterdansen fjernede sig mere og mere fra selskabsdansen, da der blev indført koregrafer. Kravene steg til danserne og der blev i 1713 ved Pariseroperaen oprettet en balletskole, Skt. Petersburg fulgte efter i 1738 og København i 1771. I 1717 i London ved teateret Drury Lana opførtes den første ballet udelukkende baseret på bevægelse og mime (Love of Mars and Venus), hvilket skabte genren ballet d'action, på dansk handlingsballet.
Op til den franske revolution forlod balletten de oprindelige mytologiske emner og begynde at beskæftige sig med dagligdagens personer. Maskerne forsvandt, kostumerne blev lettere i forbindelse med at pirouetten blev indført i dansene.1800t
I 1800-tallet, romantikkens tidslader, kom selvfølgelig også til balletten. Den romantiske ballets gennembrud kom i Paris 1832 med Sylfiden.
Under August Bournonville blev Danmark en centralt balletland, hvis værker har sikret den danske ballet en fornem placering internationalt, som stadig er gældende. I slutningen af 1800-tallet blev også den russiske ballet også en centrum for balletten uden den franskfødte Marius Pepita og den russiske Lev Ivanov. De skabte bl.a. den verdensberømte Nøddeknækkeren. I denne periode blev de klassiske grundbegreber grundlagt. En af foregangsmændene hertil var italieneren Carlo Blasis, der bl.a. blev chef for balletakademiet i ved La Scala i Milano. Han skrev også flere bøger om ballet.
Ballerinaer på tå var en sensation i 18-tallet første halvdel. De blev sylfider, wilier eller najader. Symboler på menneskets længsel og drømme.
Uden for Danmark og Rusland endte balletten omkring 1900 tom underholdning.