Senest opdateret 13. april
på Hans Reitzels Forlag
Kategorier: Antropologi, Videnskabsteori
pris: 95 kr – stand: ★★★★★
Vægt: 250 gram
Bogen går i dybden med pædagogisk antropologi som forskningsdisciplin og ser på teorier og begreber til analyse af det pædagogiske felt; det sted hvor opdragelse, læring og dannelse finder sted. Pædagogisk antropologi er en forholdsvis nyetableret forskningsdisciplin i dansk sammenhæng og bogen fungerer vældig godt som en introduktion til dette nye forskningsfelt. Bogens otte kapitler er skrevet af forskere fra Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Danmarks Pædagogiske Universitet. Bidragyderne repræsenterer forskellige forskningsinteresser og traditioner, og deres artikler giver forskellige eksempler på, hvordan den pædagogiske antropologi med afsæt i empiriske studier og undersøgelser kan tilvejebringe andre vinkler på udforskning af pædagogiske selvfølgeligheder og begreber. Forfatterne præsenterer fra hver sin position forskellige bud på interesseområder for pædagogisk antropologisk forskning som f.eks. institutionslogikker, sociokulturel reproduktion, etnografiske studier af skolens betydning i Nepal.
Senest opdateret 4. april
på Hans Reitzels Forlag
Kategorier: Antropologi, Pædagogik
pris: 95 kr – stand: ★★★★★
Vægt: 295 gram
Bogen rummer spændende indsigter om læring og dannelse - ikke alene i pædagogisk praksis, men også bredere i hverdagslivets sociale og kulturelle møder. Teoretiske og metodiske problemstillinger præsenteres med eksempler fra feltundersøgelser i fremmede kulturer såvel som undersøgelser af dansk pædagogisk praksis: Klasserumsundersøgelser og feltarbejde i danske vuggestuer og børnehaver.