Senest opdateret 4. april
fra 2019 på Dansklærerforeningens forlag
ISBN: 87-7211-112-7
pris: 60 kr – stand: ★★★★★★
Den litterære virkelighed er en grundbog, der fokuserer på, hvad litteratur er, hvad det kan bruges til, og hvad det gør. Den gennemgår teksthistorie og forskellige genrer samt trækker tråde mellem litteraturteori, videnskabsteori og tekstanalyse. Målet er at undersøge, hvordan litteratur fungerer, hvordan litteraturen gengiver og fortolker menneskelige erfaringer, og hvordan læseren indgår i samspil med teksten. Eleverne får indsigt i, hvordan litterære tekster skaber fiktive virkeligheder, der påvirker vores opfattelse af vores egen virkelighed. Den litterære virkelighed er rettet mod undervisningen i ungdomsuddannelserne, men kan også bruges i læreruddannelsen.
Senest opdateret 4. april
1. udgave fra 2006 på Dansklærerforeningens forlag
Oplag: 1.
ISBN: 9788779961531
pris: 60 kr – stand: ★★★★★★
Nye øjne at se med - Virkelighedstemaet i ny dansk realisme.
Senest opdateret 4. april
fra 2009 på Dansklærerforeningens forlag
ISBN: 87-7996-362-5
pris: 60 kr – stand: ★★★★★★
En bølge af realistiske tekster ramte dansk litteratur i tiden omkring årtusindskiftet. Samtidsbilleder er en indgående behandling af den litteratur som var med til at sætte en ny dagsorden med realistiske samtidsskildringer, hverdagsfortællinger og familiesagaer, bl.a. Helle Helles romaner, Jan Sonnergaards novelletrilogi og Jakob Ejersbos Nordkraft.
Senest opdateret 4. april
1. udgave fra 2018 på Dansklærerforeningens forlag
Oplag: 1.
ISBN: 9788772110622
pris: 120 kr – stand: ★★★★★★
Døden – fra sagatid til senmodernitet har døden som gennemgående tema og er en basisbog til dansk-historie-forløbet samt DHO-arbejdet på ungdomsuddannelserne. Bogen stiller skarpt på, hvordan døden er blevet opfattet i samfundet og brugt i kilder og tekster gennem 10 historiske perioder fra vikingetiden til senmoderniteten. Igennem arbejdet med teksterne træner eleverne deres kildekritik, analyse, metodebevidsthed og reflektionsevne. Bogen guider også eleverne igennem deres første store opgaveskrivning i gymnasiet og forklarer de opgavetekniske formalia gennem illustrative eksempler fra elevopgaver. Bagerst i bogen er der en antologi, der indeholder centrale kilder og litterære tekster fra sagatid til senmodernitet.
Senest opdateret 4. april
1. udgave fra 2017 på Dansklærerforeningens forlag
Oplag: 1.
ISBN: 9788772110035
pris: 70 kr – stand: ★★★★★★
Skriv dig frem. Snubl, rejs dig, skriv dig videre. Skriv dig frem er en ny grundbog i skriftlighed, der vil gøre eleverne på de gymnasiale uddannelser til bedre skribenter, samtidig med at den hjælper dem de første mange skridt på vejen til at mestre de danskfaglige eksamensgenrer. Fokus er på at stimulere skriveglæden og undgå, at eleverne falder over de mange snubletråde, der ligger i overgangen fra folkeskolen til gymnasiet. Bogen rummer over 40 små og store opgaver, der kan laves individuelt eller i fællesskab – derhjemme eller på skolen. I begyndelsen drejer det sig om små, isolerede skriveinstrukser, og efterhånden stilles der større og større krav til sprogbrug, argumentation, struktur og selvstændighed, så alle – det er i hvert fald målet – vil blive markant bedre til at formulere sig på skrift. Kapitel 1 fokuserer på at gøre eleverne bevidste om skriftsprogets mange nuancer, kapitel 2 indfører i de mest basale regler for formidlende og akademisk skrivning og endelig klæder kapitel 3 dem på til at mestre de mange forskellige danskfaglige fremstillingsformer og strukturere en opgave. Kapitel 4 er henvendt til læreren og består af et idékatalog med konkrete anvisninger til, hvordan man med udgangspunkt i bogens opgaver kan arbejde synligt og procesorienteret med skriveundervisning, omlagt skriftlighed og feedback.
Senest opdateret 4. april
1. udgave fra 2015 på Dansklørerforeningens forlag
Oplag: 1.
ISBN: 9788779967304
pris: 60 kr – stand: ★★★★★★
Den journalistiske fortælling er populær, selv om mediebranchen ellers er i krise, avisernes oplag falder, og seerne forlader de traditionelle tv-kanaler. Den dækker et tilsyneladende universelt behov, vi mennesker har for at høre en god historie. Den journalistiske fortælling – arbejdsbog + antologi introducerer eleverne til genrens virkemidler og historie frem til nutidens multimedie-fortællinger, hvor lyd, foto, video og tekst er med til at fastholde læserens interesse fra start til slut. Bogen er tænkt som en arbejdsbog, der giver eleverne værktøjer til både at analysere journalistiske fortællinger og til selv at skrive mere fængende med brug af virkemidler fra den journalistiske fortælling. Spredt ud over bogen gives forslag til såvel dansk- som tværfaglige opgaver, og et perspektiverende kapitel sætter fokus på formidling af fag og videnskab. Antologien rummer ti spændende og tankevækkende nyere tekster hentet fra aviser, dokumentariske bøger og ’singler’. Til sammen viser eksemplerne noget af den store spændevidde, der er i de gode journalistiske fortællinger.
Senest opdateret 4. april
2. udgave fra 2023 på forlaget Systime
Oplag: 1.
ISBN: 9788743320265
pris: 170 kr – stand: ★★★★★★
Med tiden – et litteraturhistorisk overblik er bygget op omkring centrale forfatterstemmer, som fører os ind i en præsentation af litteraturhistoriens perioder og giver en flerstemmig fortælling om den danske litteraturs historie fra oldtiden og frem til vores tid. Formålet er at tilbyde en overbliksbog, der åbner den nye læsers øjne og ører for nogle af de stemmer, der gemmer sig i vores litterære kulturarv. Tanken er, at den skal kunne læses som introduktion til litteraturhistorie og anvendes dynamisk sammen med læsning af periodernes tekster. Bogen er en opdatering og nytænkning af en tidligere udgave fra 2012, Med tiden. En litteraturhistorisk arbejdsbog. Den tager højde for nye perspektiver i litteraturen efter 2000, der samler sig i en række fiktionseksperimenter og samfundsengagerede temaer. Som følge af debatten om danskfagets litteraturkanon, der brød ud i 2020, er der i perioderne frem til 2000 blevet tilføjet en række stemmer som forslag til at forny samtalen om litteraturhistorien. Endelig er besættelsestidens litteratur blevet tilføjet. Målgruppen er primært elever på alle gymnasiale uddannelser. Bogen kan dog også bruges til at skabe et litterært overblik til brug på videregående uddannelser eller for den alment interesserede læser, der brænder for litteraturhistorie.
Senest opdateret 4. april
1. udgave fra 2020 på Dansklærerforeningens forlag
ISBN: 9788772111568
pris: 70 kr – stand: ★★★★★★
Stillege. Træn din personlige stemme hjælper eleverne i gymnasiets skriveundervisningen til at udvikle deres personlige stemme og stil. Gennem kreative skriveøvelser trænes eleverne i at anvende forskellige stilistiske virkemidler og træffe bevidste sproglige valg i forhold til kommunikationssituationen.
Senest opdateret 4. april
fra 2021 på forlaget Systime
ISBN: 9788761699824
pris: 120 kr – stand: ★★★★★★
Aldringens biologi er en temabog til anvendelse i undervisningen primært for Biologi A og B samt Bioteknologi A på de gymnasiale uddannelser. Biologisk aldring beskrives i denne bog på både det molekylære niveau og på celle-, individ- og populationsniveau. Forståelsen af biologisk aldring inddrager en række af biologiens klassiske områder, fx evolutionslære, biokemi og celle- og vævslære, og bogen berører dermed en del af kernestoffet i både biologi og bioteknologi på gymnasialt niveau. Udgivelsen har fokus på menneskets aldring, men inddrager også aldring hos en lang række andre arter, da aldring er et generelt biologisk fænomen.
Senest opdateret 4. april
fra 2018 på forlaget Nucleus
ISBN: 9788793647008
pris: 50 kr – stand: ★★★★★★
Ressourcebog for undervisningen i naturvidenskabelig praksis og metode på Htx og Stx. Bogen kan bruges selvstændigt men er desuden tilknyttet en serie temahæfter hvor to forskellige temaer sammen med dele af ”FAKTISK” dækker kravene til faget Naturvidenskabeligt grundforløb (NV). Bogen indeholder både kapitler der kan bruges som introduktion, og andre dele som kan anvendes som ressource for undervisning i metode og basal videnskabsteori på studieretninger, valghold og i tværfaglige forløb (fx SRP). Første kapitel indleder med at forklare de grundlæggende metodiske begreber fra naturvidenskab – alfabetisk opstillet og ud fra samme praktiske eksempel. De øvrige kapitler behandler bl.a. hypoteser, risikomomenter, modeller, figurbrug, fagligt sprog og argumentation, størrelser/enheder/variable, metodestier samt typer og design af undersøgelser. Der er tekster og aktiviteter om videnskab, om naturvidenskabens særpræg og om karrieremuligheder. Hvert kapitel er forsynet med enkle opgaver, teoretiske eftertanker og praktiske metodiske overvejelser, og undervejs kan undervisningen støttes af tilknyttede øvelsesvejledninger.