Se information om den valgte bog


Billede af bogen Værdiledelse - om organisationer og etik

Senest opdateret 12. april

Værdiledelse - om organisationer og etik

Af Ole Thyssen

3. udgave fra 2003 på forlaget Gyldendal

Oplag: 1

ISBN: 87-02-01138-7

Kategorier: Etik, Kommunikation, Ledelse & Management, Organisation

pris: 170 kr – stand: ★★★★★★

Vægt: 620 gram

Pæn bog uden noter - der har været skrevet navn i bogen men det er pænt dækket til. - 339 sider. - Indbundet - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Etikken er kommet på dagsordenen. Private og offentlige organisationer vurderes ikke kun på deres produkt, men også på produktets "omstændigheder" - hvordan det fremstilles, hvilke materialer som bruges, og hvilke risici det skaber. Disse problemer diskuteres som etiske problemer. Moderne samfunds dramatiske fornyelse skaber regelmæssigt situationer, hvor det er uklart hvilke følger et produkt har, hvem der gavnes og hvem der skades, og om alt hvad der kan gøres teknologisk også bør gøres. Ingen moralsk intuition står parat med klare svar. Derfor diskuteres disse problemer som etiske problemer. Ofte forventes det af etikken, at den skal levere autoritære svar på rigtigt og forkert. Men hvordan kan der argumenteres for rigtigt og forkert i samfund, hvor hvert enkelt individ kan vælge sin livsform, så samfundet bliver en ramme om mange subkulturer med hver deres idé om rigtigt og forkert? I en sådan situation kan etik ikke være en facitliste og kan ikke give enkle og robuste svar. I stedet bliver etik til et udtryk for en øget sensibilitet om de mange måder, hvor på mennesker kan gavnes og skades. Når ingen livsform kan bevise at den har ret, må alle livsformer indgå i en samtale om rigtigt og forkert. Etikkens minimale krav er, at "de andre" skal indgå som ligeværdige parter i en samtale. Hvad der kommer ud af samtalen er ikke tidløse sandheder, men kan løbende revideres. Etik er samtalekultur. Organisationer bliver ramme om etiske konflikter, fordi det kræves, at de ikke blot vur derer deres succes i pengenes og magtens sprog, men at de også lægger bløde vær- dier til grund for deres beslutninger. Nogle organisationer kommer fjenden i forkøbet og påtager sig et socialt og etisk ansvar. Andre afviser at inddrage etik og må se sig hængt ud i massemedierne, hvis de uforvarende kommer til at krænke værdier. Hvorfor dukker disse spørgsmål om etik og værdier op? Hvad er etik og værdier? Og hvordan kan man afgøre eller ligefrem måle om en organisation lever op til et socialt eller etisk ansvar. Det er de spørgsmål, som diskuteres i Værdiledelse. Om organisationer og etik.

Læg bogen i kurven

Spar penge på fragten!


Find flere bøger fra samme bogsælger og spar penge i fragt!. Find flere bøger fra samme bogsælger

betalings kort